Travel

Reizen: De toekomst van het vliegen


Airbus onthulde haar voorspellingen voor de luchtvaartindustrie in 2050 – een snelle blik, en je zou haast denken dat Star Trek was gemaakt om werkelijkheid te worden. Vliegtuigen glijden in formatie, verminderen van de luchtweerstand en de besparing op brandstof. Aan boord, prive cabines gemengd met virtual reality ruimtes die kunnen overschakelen naar golf simulators of vergaderingruimtes met een knop. Het ziet er allemaal heel spannend uit, maar de onmiddellijke toekomst voor vliegtuigen is een veel nuchtere aangelegenheid. Vliegtuig fabrikanten zijn verplicht om te voldoen aan de onmiddellijke behoeften van de luchtvaartmaatschappijen, zegt Arum Rajagopal, een luchtvaart blogger. Dat betekent een focus op het verminderen van het gewicht, en dus op de brandstofkosten. Arum neemt een kijkje bij Airbus’s voorspellingen hieronder – je kunt zijn blog lezen op arunrajagopal.com


Glijdende afdalingen – Airbus suggereert dat passagiersvliegtuigen moeten glijdend landen om emissies en geluid te verminderen, en zou het ook mogelijk maken voor kortere landingsbanen te bouwen. Arun’s oordeel: vliegtuigen worden steeds beter in het besparen van brandstof. Sommige luchtvaartmaatschappijen gebruiken slechts één motor als ze taxiën.


Transparante plafonds – Volgens Airbus, zouden transparante plafonds de passagiers de mogelijk geven om naar de hemel en de sterren boven hun stoelen te zien in de vliegtuigen van 2050. Arun’s oordeel: glazen plafonds zien er prachtig uit, maar de investering die nodig is betekent voor hen dat het nog lang kan duren.


Virtual reality cabine – Airbus suggereert dat virtual reality ruimtes bij de hand zullen zijn in de toekomst, waarmee je in staat bent om de cabine ruimte te transformeren in golfbanen en kantoren. Arun’s oordeel: dit heeft geen zin in de wereld van vandaag, gezien de nadruk op het optimaal benutten van de ruimte ligt in de cabine. Niet iets wat luchtvaartmaatschappijen aanvragen​​.


Vliegen op biobrandstoffen – biobrandstoffen zijn brandstoffen gemaakt van levende wezens, zoals algen. Luchtvaartmaatschappijen die zien dit als een manier van het verminderen van hun carbon footprint in de toekomst. Arun’s oordeel: sommige luchtvaartmaatschappijen hebben het gebruik van biobrandstoffen vermengd met traditionele brandstoffen uitgeprobeerd. Dit is een moeilijke technologie, maar het zou een grote verandering kunnen brengen.


Vliegen in informatie – Airbus overweegt toekomstige vliegtuigen te laten vliegen in informatie – het verminderen van de luchtweerstand. Arun’s oordeel: op dit moment is het niet mogelijk voor 10 luchtvaartmaatschappijen om samen te vliegen. Het is een groot doel, maar dit concept kan leiden tot andere innovaties, een radicale nieuwe vleugel structuur, of vliegtuigen vervoeren binnen een groter vliegtuig.

Hoe denk of hoop jij over 35 jaar naar je vakantiebestemming te reizen?

Hi! Ik ben Tess, een blogger van het eerste uur. Trendhunters.nl is m'n uit de hand gelopen hobby. Ik ben verslaafd aan Pinterest, waar ik al mijn interieur inspiratie vandaan haal en koop het liefst alles secondhand. De categorie reizen is ontstaan tijdens mijn studententijd, waardoor ik al veel van de wereld heb mogen zien. Ik ben inmiddels afgestudeerd, maar Trendhunters bestaat nog steeds!

16 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.